fredag 11 november 2016
SO-uppgift
Kina riket vid floden Huang He
Vid Huang He växer ännu en flodkultur fram precis som i Egypten. Konstbevattningen
ökade och byar slog sig samman för att klara av det komplicerade arbetet. Byar växte till
städer och därefter till stater. I flera tusen år styrdes Kina av olika härskarsläkter, kungar
och i 2000 år fram till 1911 kejsare. Ibland styrde de hela Kina, ibland bara en del av
landet.
1. Beskriv kejsaren Shihuangdi som kom från släkten Qin- släktnamn som blev till Kina.
Vad byggde han? Hur var han?
2. Vad var soldaternas uppgift i hans rike? Vad skulle adelns söner och döttrar lära sig?
Berätta om böndernas liv i Kina och vad som kunde driva dem till uppror?
3. Vad tänker du om Konfucius filosofi? Det att människan alltid ska lyda den som är chef
eller kung. I sin tur ska kungen visa kärlek och godhet tillbaka. Denna regel gäller än idag i
Kina där alla vet sin plats i gruppen och lyder lärare och chefer. Gruppen är viktigare än
den enskilda människan jämför med dig. Du har själv alla val och bestämmer själv över ditt
liv. Hur vill du själv ha det, skulle det vara bra om din familj bestämde åt dig?
4. Den kinesiska skriften lever kvar än idag och är den äldsta skriften. Leta upp något
tecken. Vilka andra historiska byggnader finns kvar än idag?
Aztekerriket
Mayaindianerna hade ett mäktigt indianrike från 300-talet efter vår tideräkning fram till att
spanjorerna kommer och erövrar deras rike. Aztekerna är en stam som kommer till
centrala Mexico runt 1300-talet och erövrar riken runtomkring. Vid sjön Tenochtitlan
(Mexico city) skapar de en mäktig stad med pyramider, tempel och akvedukter som förde
vatten till staden från bergen runt omkring.
1. Vad heter kejsaren i aztekerriket? Vad är hans ansvar i riket?
2. Vilka hantverkare hittar du i aztekerriket?
3. Vad är böndernas uppgifter i riket?
4. Vad är skillnaden för slavarna i aztekerriket om du jämför med Egypten?
5. Beskriv varför man offrar människor och deras hjärtan till solguden och regnguden?
6. Vilka erövrar detta rike? Hur kunde spanjorerna vinna? De var ju inte så många.
Kamratbedömning
Detta ska sedan presenteras för övriga grupper i ett klassrumssamtal.
Bedömning blir över vad gruppen fått fram för fakta. Presentationen att alla i gruppen är
delaktiga. Att alla lärt sig fakta. Lyssna på de andra grupperna och jämföra med sin egen
fakta.
Omgång 2: Religion i ditt rike
Prästerna var väldigt mäktiga i varje rike.
Största och viktigaste gudarna i ert rike. Varför är de viktiga? Nämn minst 3 gudar vid
namn och deras uppgift.
Vad offras till gudarna och vart går man för att offra?
Levnadsregler för 5000 år sen hos sumererna:
Var ärlig och tala sanning. Bry dig om änkor, föräldrallösa och de som behöver hjälp.
Skada inte någon annan. Gör bra saker mot den som gör dig illa.
Öga för öga och tand för tand om någon skadar dig ska den lida samma skada.
Diskutera i gruppen kan dessa levnadsregler fungera för oss idag. Vad tycker ni?
Använd läroboken och ungatakta.se där finns sumerernas tro och egyptiernas.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar